Így lettem motorszerelő

Topor Róbert
Tulajdonos, Motorszerelő
1997-ben vásároltam első Kawasaki Ltd440 típusú motoromat. Akkoriban kevés szerviz volt. Szakember pedig egyáltalán. Többé kevésbé azok szereltek motort, akik közelebb álltak a versenysporthoz, vagy autószerelői végzettséggel rendelkeztek. Akkoriban elmondható volt a nem szakszerű szerelés. Ennek lettem többször is az áldozata. Ezeket a hibákat ma is ugyan úgy elkövetik.
Egyszerűen elegem lett abból, hogy mindenhol fizetem a javításokat, de a motorom továbbra sem jó. Egyszer egy Honda szervizből elhozott (VFR750F) motorommal hazáig sem jutottam el, pedig egy teljes szervizre hagytam ott. Nos, ebben a pillanatban lett elegem a motorszervizekből, és elhatároztam, hogy ezen változtatni fogok. (Az a szerelő, aki javította a motorom az a mai napig is szerel. Köszönettel tartozom neki, mert ha akkor jól csinálja meg a motorom, akkor ma nem lennék az aki.)
Ezért 1998-ban először egy használt motort értékesítő boltban (Burmi-Motor) kerestem állás. Így kezdtem megismerkedni a motoros világgal. Itt ismertem meg, Burmeister Miklóst, aki elindított a motorszerelési vonalon, Drapál Jani bácsi Fiát Ferit, aki a versenysport felé terelt. 2000-ben kerestem fel egy Honda márkaszervizt ahol ¾ évig dolgoztam fizetés nélkül csak azért, hogy motorok közelében lehessek, és még többet sajátítsak el ebből a szakmából. Itt ismerem meg Erdős Csabi barátomat, akitől megtanulhattam ennek a szakmának az alapjait. Neki köszönhetem tudásom jó részét, illetve a motorsportban elért eredményeim zömét. Csabi később elment a szervizből így egyedül maradtam a mély vízben. Elindult a szervízvezetői pályafutásom. Itt szegődött mellém későbbi hű kollégám Lehoczky István, akivel sok motoros kalandunk volt. Leóval 6 éven át alkottunk szerelőpáros. Folyamatosan képeztük magunkat. Elvégeztük az akkor induló önálló szakmát kapott motorkerékpár szerelő tanfolyamot, dealer képzésekre jártunk, ezek feljogosítottak immár arra, hogy jogosan nyúlhatunk a motorokhoz.
2006-ban már láttam azt a sok vezetői hibát, amit a cégvezetők követtek el annak az érdekében, hogy a márkaszervizük tönkre menjen. Ebből elegem lett, mert a szervizünk minőség biztosítása forgott kockán. Nem akartam tovább a nevemet adni ahhoz, hogy a kiadott munka minősége, szerszám, alkatrész hiánya miatt romlani kezdett.
Ebben a pillanatban keresett fel egy motorszerelő iskola műszaki igazgatója, aki látta elkeseredésemet és oktatói állást ajánlott. Ezt elfogadtam és 13 évig tanítottam szerkezettan gyakorlatot, villamosságtan elméletet és gyakorlatot úgy, hogy ne legyenek olyan szerelők, akik nem értenek a motorjavításhoz. Egykori tanáromnak, későbbi kollégámnak Hegedűs Jánosnak köszönhetően elvégeztem a villamosmérnöki képzést, és ezzel a diplomával feltettem a koronát a sok megszerzett tudásra. Sok tanítványom tette fel azt a kérdést, hogy miért tanítok, amikor ezzel a tudással, sokkal több pénzt kereshetnék, mint a tanítással. Hát igen. Nagyon sok pénzt nem kerestem meg azért, mert motorszerelés helyett tanítottam. Sajnos az oktatás minősége is változik, megvannak a hibái, amikkel már nem tudtam azonosulni, ezért 2019-ben a tanítástól érzékeny búcsút vettem. Eldöntöttem, alkalmazottként nem akarok több értelmetlen vezetői döntés elviselni, ezért saját szervizt nyitottam. TOPOR-MOTOR néven.
Szakmai tapasztalat
Mint látható, a szakmában eltöltött idő alatt folyamatosan képeztem magam a járművek működése terén. 25 éves magas szintű tapasztalattal rendelkezem a járművekre vonatkozó gépészeti (motor) és villamos rendszerek (vezérlők, jeladók, beavatkozók) működésével kapcsolatban. Részt vettem a rendszerek tervezésében, tesztelésében és oktatásában is.
13 éven keresztül reszt vettem a magyar motorkerékpár szerelők képzésében (felnőtt és nappali tagozaton) is, így javítva a Magyar motorkerékpár szelelők minőségi, szakmai felkészültségén.
8 éven át vezettem Honda márkaszervizeket, ezért magas szintű tudással, típusismerettel rendelkezem a Honda motorok terén
4 éven keresztül, részt vettem a Magyar Honda, Suzuki dealerek szerelőinek a képzésében, új modell oktatásában (Honda, Suzuki akadémia)
Verseny tapasztalat
Több szakágban (Enduró23, Enduró-Cross24, Gyorsasági25, Gyorsulási26, Street Fighter27, Veterán (MZ)28) versenyeztem azért, hogy az általam közölt információknak, javításoknak megfelelő tesztkörnyezetet biztosítsak, és további tapasztalatokra tegyek szert. Így sikerült olyan versenymotort29 építenem, mely több éven át biztosította számomra és későbbi tulajdonosának (Váradi György) a Magyar Bajnoki címeket.
Engedjetek meg egy alapvető közhelyet: Aki ért hozzá az csinálja, aki nem ért hozzá az tanítja, és aki nem tudja az előző kettőt sem, az igazgatja.

Milyen képzettséggel rendelkezem ahhoz, hogy motorokat javítsak?
Villamosmérnök (Jármű elektronika, Programozható irányítások szakirány)BSC
(Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar)
Motorkerékpár-szerelő (MAMI Közlekedésgépészeti Szakközépiskola)
Vizi sportmotor-szerelő (MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola)
Volfrámelektródás védőgázas ívhegesztő22 (Eszkimó Magyarország Oktatási Zrt.)










